PROMOCJA W PORTALACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Strony internetowe o charakterze społecznościowym takie jak Facebook czy Twitter od jakiegoś czasu są bardzo popularnym narzędziem marketingowym, wykorzystywanym zarówno przez duży jak i mały biznes. Dzięki mediom społecznościowym firmy mają możliwość budowania relacji z klientami i publikowania na bieżąco aktualności oraz planów najbliższych przedsięwzięć.

Promocja w portalach społecznościowych skupia się głównie na tym, by zachęcić odbiorców do regularnej aktywności i uczestniczenia we współtworzeniu oferty przedsiębiorstwa. Umożliwia to również bardzo dokładne badanie oczekiwań szerokiego grona potencjalnych klientów oraz dostosowanie swojej oferty do ich wymagań. Wszelkie informacje zgromadzone na portalu społecznościowym są darmowym substytutem badania rynku oraz wymagań klienteli i mogą stać się asumptem do zmiany kierunku działań.

Najistotniejszą cechą społeczności internetowych jest budowanie solidnej relacji z klientami, którzy dzięki temu obdarzą firmę zaufaniem i sympatią. Jest to niezawodny sposób autokreacji i autopromocji, popartych zwiększającą się liczbą zwolenników.

Skuteczność social media

Współczesne, rozwijające się w szybkim tempie firmy, coraz lepiej wyczuwają dynamikę zmian środowiska internetowego. Potrzeby klientów zmieniają się w tempie adekwatnym do zmian zachodzących w otaczającej ich rzeczywistości. Dlatego też działania firmy muszą być nie tylko w pełni zgodne z jej wizerunkiem, ale też zgodne z obowiązującymi trendami internetowymi.

Nie wystarczy założenie strony na portalu społecznościowym, by bez uprzedniego wysiłku odcinać kupony od samorzutnej autopromocji marki. Każdy użytkownik tego typu mediów z pewnością miał wiele razy do czynienia ze stronami, które nie tylko zniechęcały do następnych odwiedzin i śledzenia aktualności, ale wręcz zachęcały, by nigdy więcej tego nie robić. Warto znać najczęściej popełniane błędy, by nigdy nie zaszkodzić w ten sposób wizerunkowi własnej firmy.

Facebook

Kiedy na scenę wkroczył Facebook, jego użytkownicy niemal machinalnie zostawali fanami każdej zaproponowanej im strony. Jej tytuł mógł być kompletnie absurdalny, a treść całkowicie niezgodna z zainteresowaniami fana, a jednak nie zniechęcało ich to do kliknięcia symbolicznego „Lubię to!”. Kilka lat później ludzie zaczęli zauważać, jak potężnym narzędziem autokreacji jest Facebook, a ich deklaracje na prywatnym koncie są dziś o wiele bardziej przemyślane. Wymagania oraz świadomość konsumentów w wirtualnym świecie również rosną. Jeśli tablica prywatnego użytkownika zbyt często i gęsto zasypywana jest reklamami polubionych wcześniej marek, prawdopodobnie zdecyduje sie on na opuszczenie grupy fanów. W końcu jego konto nie służy mu tylko do tego, by zapoznawać się z nowymi ofertami dziesiątek firm, a przede wszystkim do utrzymywanie kontaktu ze znajomymi.

Dlaczego firma traci fanów na Facebooku?

Czasami zdarza się, że firma obserwuje spadek ilości fanów na portalu społecznościowym. Ta niepokojąca tendencja to sygnał, że na którymś etapie nasze działania przestały odpowiadać użytkownikom, którzy jeszcze do niedawna byli fanami marki. Najczęściej spotykanym powodem, dla którego internauci podejmują taką decyzję, jest fakt, że właściciel strony publikuje zbyt wiele informacji w krótkich odstępach czasu. Powoduje to, że tablica użytkownika zostaje pozbawiona urozmaicenia na rzecz informacji wychodzących tylko od jednego autora. Rezygnujemy z obserwowania stron również wtedy, kiedy ich treść jest nudna, a posty się powtarzają, a także wtedy, gdy staliśmy się fanami przypadkowej strony tylko na czas trwającego wówczas konkursu, którego regulamin tego wymagał.

Liczy się jakość, a nie ilość

Nie każda myśl, która przychodzi Ci do głowy, zostaje natychmiast wypowiedziana na głos. W przypadku Social Media zasady dzielenia się z innymi informacjami są równie restrykcyjne. Informowanie ludzi o wszystkich błahostkach mija się z celem, bo wymagający klient doceni jakość, a nie ilość wyświetlanych postów. Jeśli treści, którymi będziesz się dzielić z innymi użytkownikami, będą wartościowe i merytoryczne, z pewnością nie będą nigdy czytane pobieżnie lub całkowicie ignorowane. Warto zawsze zwracać uwagę na to, by udostępniane przez nas posty były zgodne z profilem firmy i nigdy nie sugerować się ilością polubień pod postem lub zdjęciem. Uznanie szacowane przez ilość podniesionych kciuków może być bardzo złudne, zwłaszcza wtedy, kiedy publikujemy zdjęcia rozśmieszające lub rozczulające odbiorców. Niemal żaden z użytkowników w takich przypadkach nawet nie wie, czyje zdjęcie polubił.

Ogranicz reklamę

Portale o charakterze społecznościowym bardzo często mylone są z tak zwanym miejscem na twoją reklamę. Administratorzy stron powinni pamiętać, że podstawą i priorytetem istnienia takiej strony jest budowanie relacji, które zaangażują użytkowników w umowną współpracę. Nikt nie będzie w stanie nawiązać więzi z firmą, która będzie go jedynie informowała o nowościach w ofercie. Tego typu metody można zastosować w tradycyjnej reklamie, ale nie na portalu społecznościowym, którego istotą jest więź. Skuteczną metodą na podtrzymanie prawidłowych relacji z klientami jest regularna interakcja między obiema stronami. Warto pytać klientów, czego oczekują lub jakie jest ich zdanie na temat aktualnej oferty.

Strona nie może być nudna

Osoba odpowiedzialna za Facebooka w firmie powinna prowadzić go tak, by treści pojawiające się na nim były nie tylko ciekawe, ale też świeże. Promocja w portalach społecznościowych nie polega na powtarzaniu tych samych informacji w krótkim czasie doprowadzi do uszczuplenia liczby fanów, ponieważ nikt nie ma potrzeby ani ochoty, by regularnie czytać to samo. Człowiek kreatywny i znający zagadnienia e-marketingu nie dopuści do tego, by śledzący stronę fani poczuli się znudzeni. Firma pozbawiona działu marketingu może to stanowisko powierzyć specjalistom, którzy sukcesywnie prowadzą tego rodzaju kampanie.

Jeśli firma jest organizatorem jednorazowego konkursu, którego regulamin zmusza uczestników do polubienia jej strony, trzeba liczyć się z tym, że po nagłym wzroście zainteresowania nastąpi gwałtowny spadek. Często zdarza się tak, że uczestnicy konkursu opuszczają grono fanów niemal natychmiast po jego rozwiązaniu. Jeśli jednak informacje, które oferujesz fanom będą wystarczająco ciekawe, być może uda Ci się zatrzymać część użytkowników, która trafiła tam przypadkiem.

Przyszłość Social Media

Promocja w portalach społecznościowych, mimo odwrotnych proroctw, ma już solidnie ugruntowaną pozycję na rynku. Rosnące od kilku lat zainteresowanie tą formą trudną dziś nazwać tylko przejściową modą. Możliwości stron społecznościowych są sukcesywnie rozszerzane, a ludzie spędzają w wirtualnych społeczeństwach coraz więcej czasu. To właśnie tam, gdzie spędzają czas ogromne ilości użytkowników, warto przede wszystkim promować swoją markę.